Sociale partners onderwijs leggen toekomstplan basisonderwijs voor

donderdag 14 februari 2019

Brussel, 14 februari 2019

Hebben onze politieke partijen een hart voor onderwijs?

Vandaag, op Valentijnsdag, zijn de sociale partners in onderwijs te gast in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. In een hoorzitting leggen ze hun toekomstplan voor het basisonderwijs voor aan de Vlaamse politieke partijen.

Grote noden

Het basisonderwijs kreunt. Het onderwijspersoneel geeft al geruime tijd via allerhande kanalen aan dat het steeds moeilijker wordt om met de huidige omkadering en werkingsmiddelen de hoge verwachtingen in te lossen. De toenemende diversiteit, de grote maatschappelijke druk, de uitrol van het M-decreet… maken van werken in onderwijs geen evidente job. De afgelopen legislatuur werden de noden van het basisonderwijs op de agenda gezet. Hier en daar werden maatregelen genomen om de ergste nood te lenigen. Maar in het licht van de vele noden voelt elke maatregel aan als “far too little, and also too late”… Af en toe wordt dus een brandje geblust, maar de brandhaard zelf wordt niet aangepakt.

# Durf te vragen

De noodkreet van het basisonderwijs en van alle mensen die er werken, moet ernstig worden genomen. Een blijvende onvoldoende financiering van het basisonderwijs zal op termijn de onderwijskwaliteit onmiskenbaar ondergraven. Daarom vragen alle sociale partners samen een legislatuur-overschrijdend investeringsplan dat tegelijkertijd wordt uitgerold over drie sporen en dat ervoor moet zorgen dat:

1. de koopkracht van scholen wordt versterkt;
  2. de basisopdracht van elke school (het leren en onderwijzen) kwaliteitsvol kan worden ingericht;
  3. een stevige organisatie van de school kan gerealiseerd worden.

Op alle drie de sporen zijn investeringen broodnodig om de werking en kwaliteit van ons onderwijs in de scholen en op de klasvloer merkbaar en duurzaam te verbeteren. Voor de leerling én voor het personeel. 1,8 miljard kost het plan dat wordt voorgelegd. Omgerekend betekent het, dat de volgende 10 jaar telkens 250 euro per leerling wordt geïnvesteerd. Het basisonderwijs heeft een historische achterstand. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken. Ook de OESO kaart die problematische financiering in ons land aan en wijst er tegelijkertijd op dat investeringen in de eerste jaren van de schoolloopbaan net het meeste renderen.

# Durf te doen

De sociale partners leggen aan het Vlaamse parlement een resolutie voor over de partijgrenzen heen die ook de volgende regeringen bindt. Ze vragen daarin aan de Vlaamse parlementsleden een bindend engagement voor een jarenlange inspanning om het voorgelegde plan zowel inhoudelijk als volgens het uitgetekende tijdspad te realiseren. De komende twee legislaturen moet er duurzaam geïnvesteerd worden in het basisonderwijs. De noden zijn duidelijk. Vandaag is er meer nodig dan een los uitgesproken engagement. De sociale partners in onderwijs rekenen op de handtekening van alle parlementsleden.

Laten we allemaal samen aan de kar trekken. Het basisonderwijs heeft dringend een toekomstplan nodig. Vijf voor twaalf is al lang voorbij.