Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Ook in hun kot komen academies uit hun kot

maandag 27 april 2020

Nu de scholen van het leerplichtonderwijs stilaan perspectief krijgen op een herstart in stapjes, vragen ook de academies zich af wanneer ze hun leerlingen opnieuw kunnen ontvangen, op voorwaarde uiteraard dat de veiligheid en gezondheid dit toelaten. Ondertussen halen ze al hun creativiteit boven om via afstandsonderwijs hun leerlingen te bereiken en de vlam voor hun kunst brandend te houden.

204 754 kinderen, jongeren en volwassenen volgen les in het deeltijds kunstonderwijs. Dat doen ze om hun artistieke talenten te ontplooien, als voorbereiding op een richting in het hoger onderwijs of als opstap naar een andere wending in hun loopbaan.

Sinds de lockdown zoeken de academies voor muziek, woordkunst en dans, voor beeldende kunsten en de kunstacademies oplossingen om hun leerlingen te bereiken nu ze niet naar het atelier of de instrumentklas kunnen. Voor al die leerlingen is naar de academie gaan niet zomaar een extraatje, ze doen het vrijwillig, met een welbepaald doel en het maakt essentieel deel uit van hun vorming en welbevinden. Bovendien is de periode tussen de paas- en de zomervakantie een periode van tonen wat je geleerd hebt via voorstellingen of tentoonstellingen en ook van evalueren.

Om dat op te vangen op een alternatieve manier, maken de lerarenteams van academies volop gebruik van onderwijs op afstand. Dat blijkt uit de vele goede praktijken die circuleren: leraren en leerlingen komen uit hun kot door online concerten te verzorgen, door opdrachten door te geven en te maken via filmpjes enzovoort. De pedagogische begeleiding van OVSG ondersteunt hen daarbij via begeleiding en via www.ovsg.be/e-leren (doelen, materialen, leerinhouden).

Als onderwijsvereniging van 89% van de besturen van de academies in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil OVSG graag een bondgenoot zijn in het nadenken over de mogelijkheden om het einde van het schooljaar te organiseren. In deze periode van het jaar schrijven leerlingen zich opnieuw in voor het komende schooljaar, des te belangrijker om de band met de academie nu warm te houden.

Loes Vandromme, voorzitter bestuur OVSG: “De lerarenteams van de academies zijn zeer vindingrijk in het zoeken naar mogelijkheden om hun leerlingen te bereiken, wat we ten zeerste appreciëren. Gezondheid en veiligheid gaan voorop, maar in deze coronatijden is creatief bezig zijn voor velen een verademing. En voor de academies is het einde van het schooljaar ook een belangrijk moment voor de inschrijvingen in hetvolgende schooljaar.”

Enkele voorbeelden

Het team van de Academie Borgerhout mist dezer dagen het samenzijn met de leerlingen, de collega’s en de vele fijne dagelijkse contacten in het academiegebouw. Ze staan noodgedwongen stil om door te kunnen gaan. Soms staan ze stil in stilte en soms door klank te verlenen aan de stilte. En deze klank mag er wezen, zelfs vanop een afstand brachten ze allemaal samen het nummer ‘We zullen doorgaan’ van Ramses Shaffy.

Bekijk het woord- en muziekstuk op Youtube

MAAK in Knokke-Heist lanceerde de hashtag #MAAKinjekot waarmee cursisten foto’s kunnen delen van de kunstwerken die ze thuis creëerden. Tiny Oorlynck, leerkracht in de academie, verspreidde zo korte, speelse maar vooral vrijblijvende instructies naar haar leerlingen via mail. De grote respons was dan ook een aangename verrassing. Zo maakten de leerlingen uit de eerste graad een leuk kunstwerk van hun boterham, of gingen ze aan de slag met stoepkrijt. Wat vooral opviel, was hoe blij ze waren om tijdens deze lockdown hun leerkrachten te horen. Voor de oudere leerlingen kwam er ook een besloten Facebookgroep, waarin leerkrachten en cursisten inspiratie en tips delen zoals documentaires bekijken, musea bezoeken via Google,...

Bekijk enkele voorbeelden op de Facebookpagina van MAAK Knokke-Heist

Bekijk de getuigenis van Tiny Oorlynck tijdens het OVSG webinar

De dansleraren van SAMWD Lier maakten vanuit 'hun kot' een dansketting. Op deze manier inspireren ze de leerlingen, die in een latere fase mee konden doen aan de ketting, en gaven ze hen een gevoel van verbinding. Dansers zijn immers gewoon om in groep te dansen, en door het coronavirus is deze groepsdynamiek moeilijk. Deze dansketting is zo een fijn alternatief.

Bekijk het filmpje op de Facebookpagina van OVSG

In de Kunstacademie van Poperinge maakten leerkrachten Beeld instructiefilmpjes om creatief bezig te zijn thuis. Zie hier hoe ze lang voor de mondmaskerhype al aanzetten tot het maken van een mondmasker. Leerkrachten muziek en woordkunst-drama gaven dagelijks les o.a. via Skype en een leerkracht dramalab maakte via dagelijkse filmpjes een speurtocht voor zijn leerlingen die hen leidde naar een acteur, een boek, een theatergezelschap of een toneelstuk.

Vragen?

anne.berckmoes@ovsg.be, verantwoordelijke communicatiedienst, 0496 10 40 80

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs