Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Meer dan 4000 kinderen en jongeren chatten met CLB in 2016-2017

donderdag 30 november 2017

Brussel, 30 november 2017

Met CLBch@t blijken de centra voor leerlingenbegeleiding een leemte te vullen in de hulpverlening. Jongeren vinden gemakkelijk hun weg en geven ook achteraf aan erg tevreden te zijn.

Enkele cijfers

In het afgelopen schooljaar verzorgden 127 CLB-medewerkers met gemiddeld 23 gesprekken per avond in totaal meer dan 4000 chatsessies. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers was 14 jaar. In de top 10 van de gespreksthema’s staan onder meer studiekeuze, seksualiteit en relaties, pesten en zelfdodingsgedachten. Niet alleen leerlingen brengen een bezoek aan de chat: ongeveer 5% van de bezoekers bestaat uit ouders. Bij 597 leerlingen werd het CLBch@t-gesprek verder gezet met een begeleiding door het CLB van de school waar de leerling zit.

Grote tevredenheid

Leerlingen verwoorden vaak heel openlijk hun dankbaarheid na afloop van het chatgesprek: “Bedankt om even te luisteren!”. Op het einde van elk chatgesprek kunnen bezoekers feedback geven. Meer dan ¾ van de leerlingen gaf daarbij een beoordeling van 4 of 5 sterren.

Drempelverlagend & anoniem

CLBch@tmedewerkers benadrukken vooral dat ze online jongeren ontmoeten die in de reguliere werking niet bereikt worden. Jongeren durven op deze manier ook vragen te brengen die ze in een face-to-face gesprek niet zouden stellen. Het helpt dat ze anoniem kunnen chatten. Zo wordt een leemte in de hulpverlening gevuld. Vier avonden per week zijn telkens drie tot vier professioneel geschoolde CLB-medewerkers online beschikbaar om een antwoord te geven op een ruim gamma aan vragen. Zelf zijn de chatmedewerkers bijzonder enthousiast over het initiatief:

  • “De openheid en directheid waarmee jongeren over seksualiteit, anorexia of zelfmoord chatten is voor mij echt verrassend. In de reguliere werking zouden ze die vragen minder durven stellen of zouden ze daar meer tijd over laten gaan vooraleer ze te stellen.”  (Sandra, chatmedewerker)
  • "No nonsens, geen barrières, op maat, rechttoe rechtaan. Veel puurder kan het niet en nét dat maakt het zo  interessant!"  (Kevin, chatmedewerker)
  • "Jongeren kunnen op hun smartphone inloggen wanneer  ze zelf tijd hebben en wanneer ze er het meeste nood aan hebben.” (Tatiana, chatmedewerker)

Ook jongeren reageren heel positief:

  • “Fantastisch dat dit bestaat!”
  • “Hier wordt je echt geholpen!”
  • “Bedankt, hier kan ik wat mee.“
  • “Dank je wel voor de tips. Ik zie het weer zitten!”

Minister Hilde Crevits aan het woord:

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft zich positief uitgelaten over  het initiatief: “Ik draag de CLB@chat een warm hart toe. Het is een schitterend voorbeeld van hoe de CLB hulpverlening langs moderne kanalen vlot en toegankelijk tot bij leerlingen geraakt, welke ook. De lovende reacties uit het jaarverslag spreken boekdelen. Het loopt daarenboven voorop op de beleidsplannen die we momenteel vormgeven in het voorontwerp decreet leerlingenbegeleiding: een goede en laagdrempelige bereikbaarheid van het CLB. Daarom maakten we dit schooljaar middelen vrij voor een CLBch@t coördinatieteam om de werking structureel in te bedden in alle centra in Vlaanderen.”

Samenwerking over de CLB-netten heen

De Centra voor Leerlingenbegeleiding hebben hun werking uitgebreid met een chatdienst. Sinds 1 februari 2016 kunnen over heel Vlaanderen en Brussel leerlingen, ouders en leerkrachten chatten met een CLB-medewerker. En dit buiten de gebruikelijke CLB-openingsuren. Tijdens de chatsessies zijn telkens drie tot vier professioneel geschoolde CLB-medewerkers online beschikbaar om een antwoord te geven op een ruim gamma aan vragen.
 
CLBch@t is een gezamenlijk initiatief van de 4 CLB netten. Maatschappelijk werkers, psychologen & pedagogen, artsen en verpleegkundigen engageren zich ten volle.  Ze zijn ieder om de vier tot vijf weken gedurende 2 tot 4u online. Dankzij CLBch@t kunnen jongeren op een moderne, laagdrempelige en vertrouwde manier terecht bij een CLB-medewerker. 

Een CLBch@t-sessie starten?

Chatten met het CLB doe je door te surfen naar clbchat.be. Je kan er terecht op maandag, dinsdag en donderdag van 17u tot 21u en op woensdag van 14u tot 21u. Wanneer je op de chatknop klikt word je gevraagd een nickname op te geven. Je hoeft je echte naam dus niet bekend te maken. Een chatgesprek duurt gemiddeld 20 minuten.

Wat mag je verwachten?

Naargelang de noden zal de chatoperator anders reageren: Hij kan luisteren, adviseren, mee antwoorden zoeken of doorverwijzen. De operatoren zijn allen professionals en hiertoe opgeleid en kunnen waar nodig telefonische of online ondersteuning vragen aan een coördinator of collega.

Vragen? Een gesprek?

Tom Billiet, coördinator CLBch@t
tel: 0485 81 27 66
tom.billiet@clbonline.be

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs