De beste leraren voor de klas krijgen én houden

dinsdag 27 oktober 2015

Nieuwe start voor loopbaanpact

Vandaag worden de gesprekken tussen de overheid en alle partners over de loopbaan van de leraar officieel gestart. Voor OVSG is het nuttig én noodzakelijk om hierover in gesprek te treden. De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de man of vrouw die voor de klas staat: de leraar kan het verschil maken. En op kwaliteitsvol onderwijs hebben alle leerlingen recht.

De onderwijskoepel van steden en gemeenten (OVSG) houdt een pleidooi voor een langetermijnvisie met flexibele regels. Binnen een duidelijk kader moet het schoolbestuur ruimte hebben om zelf zijn rol als werkgever te kunnen spelen en een personeelsbeleid te voeren dat aansluit bij de lokale context van de school of instelling.

Voldoende leraren

Eerst en vooral moeten we erin slagen om voldoende mensen warm te maken voor een loopbaan als leraar. Het beroep van leraar moet opnieuw aantrekkelijk worden. Hiervoor kunnen we doelgroepen aanspreken die nu niet de weg naar het onderwijs kiezen of moeilijk vinden: mannen, allochtonen, zijinstromers … Zo zal de leraar voor de klas de samenstelling van de maatschappij op een realistische manier weerspiegelen. Zij-instromers kunnen op hun beurt heel wat know-how binnenbrengen. Een vlottere mobiliteit tussen onderwijs en andere sectoren, kan de kwaliteit van ons onderwijs alleen maar ten goede komen.

‘Het is goed om de ramen en deuren open te zetten, zodat er lucht kan binnenkomen’, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van OVSG. Wie vanuit een andere sector naar het onderwijs overstapt, kan ervaring en expertise meebrengen. Ook overstappen van het onderwijs naar het bedrijfsleven zou vlotter moeten kunnen gaan. Die wederzijdse openheid is zowel voor de leraren als voor de leerlingen positief.’

Kwaliteitsvolle en gemotiveerde leraren

Welke competenties verwachten we van de leraar van de toekomst? We moeten niet alleen voldoende leraren aantrekken, maar ook zorgen dat hun werk kwaliteitsvol is en blijft. Het is de intrinsieke motivatie van een leraar om leerlingen iets bij te brengen. Die ambitie mogen we niet verstikken door een overvloed aan regels en eisen. Vertrouwen geven aan teams en leraren is daarom net zo belangrijk.