Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Tevreden deelnemers na Tweedaagse Onderwijskwaliteit en toetsing

maandag 7 oktober 2019

Samen met de Nederlandse collega’s van VOS-ABB en het stedelijk onderwijs van Antwerpen, organiseerde OVSG een tweedaagse over onderwijskwaliteit en toetsing op 3 en 4 oktober. Nu ook Vlaanderen op het punt staat gestandaardiseerde proeven in te voeren, komen onze Noorderburen hun ervaring delen.

Na een korte introductie door Patriek Delbaere (OVSG) en Hans Teegelbeckers (VOS-ABB) beten onze twee gastsprekers de spits af. Professor Jan Vanhoof, hoofddocent Onderwijs- en Opleidingswetenschappen bij de Universiteit Antwerpen, stelde zijn onderzoek voor. Hij vergelijkt hierbij verschillende systemen van centrale toetsing. De conclusie is dat centrale toetsing vooral rendeert als instrument voor kwaliteitszorg in de scholen, niet als evaluatie-instrument met bindende gevolgen voor de studieloopbaan van de leerlingen. René Kneyber, raadslid van de Nederlandse onderwijsraad, trainer en publicist, kwam ons iets meer vertellen over het Nederlandse systeem. Hij stond hierbij uitgebreid stil bij het onderscheid tussen formatief handelen, functioneel toetsen en zwaarwegende beslissingen. 

In de namiddag stonden er vier parallelsessies op de agenda over de volgende onderwerpen: de praktijk van formatief handelen, een proefproject van centrale toetsing en kwaliteitsontwikkeling in Antwerpen, peilingen door de Vlaamse overheid en de overstap van primair naar voortgezet onderwijs in Nederland. De dag werd afgesloten met een rondetafelgesprek. Moderator van dienst was VRT-journaliste Hilde Mertens. De deelnemers waren het erover eens dat het essentieel is goed af te bakenen wat je wil te weten komen uit toetsing. 

Op de tweede conferentiedag stond het referentiekader Onderwijskwaliteit (rOK) centraal. De deelnemers waren te gast bij basisschool De Wereldreiziger en speelden daar het door OVSG ontwikkelde rOK-spel. Een leuke en ontspannende manier om het over onderwijskwaliteit te hebben.

De deelnemers blikken terug op leerrijke dagen. Jan Hofkens, directeur van GBS De kleine wereld in Ravels: ‚ÄúDe lezingen waren heel interessant. Een goede inleiding, sterke sprekers en een leuke setting. Je leert zo ook de Nederlandse cultuur van onderwijs kennen. Daarnaast is het ook goed bevestiging te krijgen dat ons stedelijk en gemeentelijk onderwijs, met de OVSG-toets, toch niet slecht bezig is.‚ÄĚ

 

De deelnemers waren te gast bij basisschool De Wereldreiziger en speelden daar het door OVSG ontwikkelde rOK-spel.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs