Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Nieuwe webinars voor je agenda

dinsdag 24 maart 2020

Het succes van onze eerste webinar vorige week rook naar meer. Daarom hebben we nog enkele edities voor jullie in petto.

  • Woensdag 25 maart: hoe volg je je leerlingen in de academie op?

De academies voor deeltijds kunstonderwijs hebben specifieke vragen over afstandsleren. Hoe volg je leerlingen op? Welke methodieken gebruik je? Wat is de rol van de academie in deze periode van leren op afstand? Prof. Martin Valcke (UGent) gaat in op deze specifieke context. Pedagogisch begeleiders van OVSG tonen een aantal praktische tools en apps. 

Aanmelden kan woensdag vanaf 10 uur, om 10.30 uur gaan we van start.

>> Meld je aan

  • Donderdag 26 maart: onderwijs op afstand, zo bereik je elke leerling

Niet alle leerlingen hebben thuis computers of een internetverbinding. En zeker hen willen we eveneens bereiken in crisistijden. Dit webinar is bedoeld voor leraren, directeurs, CLB-medewerkers en ouders. Zij krijgen adviezen over hoe ze kwetsbare groepen kunnen bereiken. Directeurs en leraren kunnen op hun beurt de ouders hierin versterken. Met medewerking van o.a. prof. Martin Valcke (UGent), Hannelore Lambrighs (coördinator KOOGO), Tom Billiet (coördinator CLB-chat), de Vlaamse Scholierenkoepel en voorbeelden van projecten uit Antwerpen, Gent en Brussel.  

Aanmelden kan donderdag vanaf 15.30 uur, om 16 uur gaan we van start.

>> Meld je aan

  • Donderdag 2 april: hoe prioriteren en evalueren na de coronacrisis?

We staan stil bij vragen van leraren, directies en leerlingen over hoe het verder moet na de coronacrisis. De onderwijstijd staat onder druk. Welke mogelijkheden hebben scholen om daarmee om te gaan?
- zorgzaam prioriteren: hoe gaan we de rest van het schooljaar om met leerstof? Wat bieden we nog aan dit schooljaar? Hoe spreken we af om leerstof te herverdelen? Wat met leerlingen voor wie de eerste maanden van het schooljaar niet van een leien dakje liepen?
- breed evalueren: hoe evalueren we in deze periode ‚Äėbreed‚Äô en wat zijn methodieken om alternatief te evalueren en/of op lange afstand te evalueren?
- kansrijk delibereren: hoe gaan we om met doorstroming naar een volgende klas? welke mogelijkheden heeft de delibererende klassenraad?

Wouter Smets, lector aan de Karel De Grote Hogeschool en expert in differentiatie, gaat in op de vraag hoe je kan prioriteren voor de beschikbare onderwijstijd in het derde trimester. Prof. Martin Valcke heeft het over breed evalueren, niet enkel over op afstand verschillende manieren van evaluatie toepassen, maar ook over afwegen tussen onderwijstijd en evaluatietijd als de leerlingen terug naar school kunnen. De praktijkgetuigenissen komen van Rita De Canck, klastitularis en leraar algemene vakken in de Ziekenhuisschool van Gent die vertelt hoe zij prioriteren in functie van leerlingen en van Heidi Vanrooy directeur van Stedelijk Lyceum Topsport Antwerpen over evalueren op afstand. Ellen Van Den Block, coördinator pedagogische begeleiding secundair van OVSG, gaat in op delibereren en de rol van de klassenraad.

Aanmelden kan donderdag vanaf 15.30 uur, om 16 uur gaan we van start.

>> Meld je aan

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs