Hier kan je inloggen voor het extranet en lerarenplatform DKO.

Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

Zoek je attesten of lesmateriaal van een opleiding? Ga naar Mijn OVSG
Problemen? Stuur een mailtje naar nascholing@ovsg.be

Inloggen voor de OVSG-toets kan via de puntenmodule.

 

Europees perspectief op lerarentekort tijdens OVSG-VLEVA webinar

donderdag 22 april 2021

Het lerarentekort is geen Vlaams maar een Europees probleem. Dat was de insteek van een webinar georganiseerd door OVSG en VLEVA met deelnemers uit verschillende Europese landen. Na een introductie van Patriek Delbaere, algemeen directeur OVSG, maakten de deelnemers kennis met het Eurydice rapport, waarin de lerarenloopbaan in Europa bestudeerd wordt, en de verschillende initiatieven van de Europese Unie voor de professionalisering van leerkrachten.

Inspirerende voorbeelden van oplossingen kwamen uit Antwerpen, Ierland en Zweden. Stedelijk Onderwijs Antwerpen benadrukte de uitdagingen in een stedelijke context, waarin het moeilijk is om leerkrachten te vinden en hen vervolgens in de stad te houden. Daarom werkt de stad aan verschillende initiatieven, zoals online getuigenissen uit het werkveld, het diversifiëren van het lerarenkorps, Onderwijstalent,…

Ierland heef historisch gezien altijd een teveel gehad aan leerkrachten, maar wordt sinds enkele jaren ook met een tekort geconfronteerd bij tijdelijke vacatures, bepaalde vakken en in bepaalde regio’s. De overheid reageert hierop door verschillende stakeholders mee in het bad te trekken en een campagne te lanceren gericht op studenten en ouders, sharing pools van leerkrachten voor scholen, specifieke info gericht naar Ierse leraren in het buitenland en het invullen van tijdelijke vacatures door studenten uit de lerarenopleiding.

De bijdrage uit Zweden had naast het aantrekken van studenten en voorkomen van uitval ook oog voor alternatieve organisatiemodellen in het onderwijs, zoals lerarenpools voor scholen, leraren die bijgestaan worden door assistenten voor administratieve taken en IT-oplossingen.

In een slotstatement benadrukte Fons Leroy, voormalig directeur van VDAB, dat het lerarentekort indien niet aangepakt leidt tot een multiplier effect, waarbij minder competente studenten de arbeidsmarkt moeten betreden, waar verschil tussen vraag en aanbod vergroot. Hij benadrukte onder meer het belang van zij-instromers, het toepassen van duaal leren en de inzet van nieuwe technologie zoals artificiële intelligentie en deep machine learning.

Herbekijk het webinar

Het lerarentekort is geen Vlaams maar een Europees probleem.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs