Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Belangstelling voor en plezier in wetenschap leidt tot betere prestaties

dinsdag 6 december 2016

Uit de Vlaamse resultaten van het internationale PISA-onderzoek voor 2015 blijkt dat onze leerlingen internationaal sterk scoren voor wetenschappen, wiskunde en leesvaardigheid. In het voorjaar van 2015 legden 5675 Vlaamse 15-jarigen uit 175 scholen de toetsen af. In wiskunde blijken Vlaamse leerlingen de Europese top, enkel Estland en Zwitserland houden gelijke tred. Voor leesvaardigheid scoren slechts 6 landen hoger. Voor wetenschappen tellen we 12% ‘toppresteerders’, terwijl het OESO-gemiddelde hier 7,7% is. Een signaal dat we moeten oppikken uit de resultaten is dat de groep leerlingen die onder het minimale niveau scoort, toeneemt. Die bedraagt zo’n 17% van de 15-jarigen. In andere Europese landen zien we eenzelfde tendens. Het is een Europees streefdoel om deze groep onder de 15% te krijgen. Opnieuw blijkt er een groot verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen, waarbij thuistaal en SES een belangrijke invloed hebben. Tot slot: belangstelling voor en plezier in wetenschappen leidt tot betere prestaties. Dat mag een goede reden zijn om op school voort te blijven inzetten op STEM. Meer info vind je hier. Het volledige onderzoek op www.pisa.ugent.be.

pisa-resultaten

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs