Als leescoach werk je aan een krachtig leesbeleid op jouw school.
Hiervoor verdiep jij je via deze vorming in de nieuwste inzichten omtrent technisch en begrijpend lezen. Je wil lezen triggeren door leesplezier centraal te zetten en leesbetrokkenheid te stimuleren.
In dit traject werk je met de kenmerken voor een kwaliteitsvolle didactiek in leesonderwijs. Jouw nieuwe focus ligt op een motiverende leesomgeving, een stevige didactiek, verdiepende werkvormen en monitoring.
Je ontdekt LIST en DENK van dr. A.A.M. Houtveen.
Deze opleiding biedt jou praktische handvaten om kinderen en leraren op jouw school te begeleiden in leesonderwijs. De leescoach neemt collega’s mee op sleeptouw om in elke klas een stevig leesklimaat uit te bouwen.
Op schoolniveau werk je in teamverband aan een gedragen leesbeleid
Module 1: Krachtig leesonderwijs?
- Leesmotivatie en leesbetrokkenheid versterken op school
- Kwaliteitsvolle didactieken in leesonderwijs
- Werkvormen voor krachtig leesonderwijs
- Aanvankelijk en vloeiend lezen waarbij je inzoomt op de didactiek van LIST
Module 2: De allerbeste lezers zitten op onze school!
- Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen
- De didactiek van DENK (begrijpend lezen) onder de loep
Module 3: Coaching
In een algemene sessie focussen we eerst op coachen. In deze module leer je om, naast jouw vakinhoudelijke expertise, ook jouw coachingsvaardigheden te versterken en zo beter in gesprek te gaan met je collega’s. Zo bouw je aan een constructieve cultuur in het team, ga je ondersteunend aan de slag en ervaar je dat de oplossingen binnen handbereik zijn.
Een goede coach leert immers niet, maar helpt jou om het zelf aan te leren.
Deze module kan je op een zelfgekozen moment volgen op één van de data die hier helemaal onderaan vermeld staan. Gelieve jouw keuze aan te duiden bij inschrijving.
Module 4: Samen groeien in leesonderwijs
- Inzetten op preventieve schoolaanpak, doelgericht werken en differentiëren.
- Hoe kan je je schoolbeleid inzake lezen versterken met het hele team? (Referentiekader voor Onderwijskwaliteit + Intern Kwaliteitszorgkader OVSG)
- Coachen van collega’s bij het implementeren van nieuwe didactieken in hun leesonderwijs.
- Opstarten van een schooleigen leesbeleidsplan
- Externe partners in leesonderwijs
Tijdens dit traject leer je:
- vaardiger worden in het begeleiden van leerlingen in hun leesvaardigheid;
- vaardiger worden om je collega’s te ondersteunen/coachen en te versterken in het werken aan een effectieve en doelgerichte klasdidactiek voor technisch en begrijpend lezen;
- de verschillende stappen kennen om het schoolbeleid in lezen verder vorm te geven.