Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering

Vakgroepwerking….. zeker nu (niet) nodig!?

Vanaf 1 januari 2018 wordt door de inspectie de doorlichting 2.0 gehanteerd. Het beleidvoerend vermogen, autonomie en zelfredzaamheid van de academies wordt zeker onder de loep genomen. Een van de punten die wij als begeleidingsdienst belangrijk vinden om op in te zetten is de vakgroepwerking. Wordt vakgroepwerking en de rol van de coördinator met deze wijze van doorlichting (nog) belangrijk(er)?

De inspectie geeft o.a. ook meer aandacht¬† aan de ‚Äėvakgroepwerking‚Äô. Ze zal de vakgroepen van dichtbij opvolgen en nagaan welke systematiek de leden van de vakgroep gebruiken om de kwaliteit van hun vak te bewaken. We zijn ervan overtuigd dat de vakgroepwerking steeds belangrijker wordt in onze academies. Ook de rol van de vakco√∂rdinator is cruciaal.¬†Vakgroepwerking is een middel tot grotere professionaliteit en heeft veel met samenwerking te maken.

Hoe groter de betrokkenheid van elke leerkracht, hoe groter het rendement. De vakgroep is het platform van overleg bij uitstek waar leraren elkaar vanuit eenzelfde bekommernis kunnen vinden. Het is dan ook een uitstekend forum om kennis en expertise uit te wisselen en van elkaar te leren.

Door een goede vakgroepwerking

  • staan we sterker;¬†
  • groeit ons zelfvertrouwen;
  • krijgen we steun van collega‚Äôs;
  • is er meer overleg en uitwisseling van idee√ęn;
  • wordt de continu√Įteit bewaakt;
  • ontstaat er een grotere eenheid tussen vakken onderling/meer samenhang;
  • is er meer gelijkgerichtheid en dus duidelijkheid voor de leerlingen;
  • leren we van en met elkaar.

Een goede vakgroepwerking vraagt ook naar doelgerichte coördinatie.

Een vakcoördinator neemt de praktische organisatie van de vakgroepwerking op zich, onderhoudt de contacten met anderen (directie, andere vakgroepen enz.) en plant de jaarwerking in samenspraak met alle collega’s.

Tijdens deze vorming leer je:

  • Het nut kennen van vakgroepwerken;
  • De rol kennen van een co√∂rdinator;
  • Vakwerkgroepen inplannen in de schoolwerking;
  • De visie/app van de academie meenemen in de werking van de vakwerkgroep;
  • Hoe elke deelnemer betrokkenheid toont bij de vakwerkgroepwerking;
  • Expertise en werking met elkaar delen;
  • Een jaarplanning opzetten i.f.v. van de vakwerkgroep;
  • De inhoud van de vakwerkgroep meenemen in de eigen klaspraktijk;
  • De werking/inhoud van de vakwerkgroep academiebreed communiceren;
  • De werking van de vakwerkgroep evalueren.

Brainstorm regelmatig over de werking over de vakwerkgroepen heen. Je kunt ook de inhoud verder verfijnen en verdiepen over de vakwerkgroepen heen.

Lesgever en data: 
Data: 
vrijdag 16 maart 2018 - 20:35
De prijzen gelden enkel voor OVSG-leden. Voor niet OVSG-leden wordt de kostprijs met 10 % verhoogd.
Prijsinformatie: 

‚ā¨585

Zoektermen: 
team

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs