Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Evalueren in het DKO

Inhoud

Dit traject bestaat uit 3 sessies. In de eerste sessie reiken we theoretische kaders aan, leggen we de huidige evaluatiepraktijken binnen het DKO naast de principes van breed evalueren en maken we de link met valide, betrouwbaar, transparant evalueren. We gaan samen na wat we daaruit kunnen leren, wat we al doen en waar er nog ruimte voor verbetering ligt.

In de tweede sessie worden praktijkvoorbeelden gedeeld en bekijken we evalueren als proces: observeren, feedback geven en bijsturen. We zoeken antwoorden op vragen als: Hoe maken we de evaluatiecyclus kwaliteitsvol(ler)? Hoe laat je het evalueren renderen? Hoe bereik je de breedte die nodig is om te kunnen spreken over een brede evaluatie? Praktijkvoorbeelden, praktijkverhalen en tips leiden je zo dichter bij deze kwaliteiten:

 In sessie 3 toetsen we de realiteit van je eigen evaluatiepraktijk af aan de hand van enkele cases. Wat doen we al? Wat doen we een beetje? Wat doen we nog niet? In deze implementatiesessie gaan we dieper in dialoog en besteden we aandacht aan de uitwisseling van ervaringen tijdens een intervisieronde. Al doende leer je, maar leren doe je ook van elkaar!

 

Voor wie?

 

Individuele leraren

Dagindeling

09.30 uur: onthaal met koffie

10.00 uur: aanvang

13.00 uur: einde

Locatie: 

OVSG - Madou

OVSG - Madou
Bischoffsheimlaan 1 - 8, 5de verdieping
1000
Brussel
Lesgever en data: 
Lesgever: 

Koen Mattheeuws

Professionele Loopbaan  Augustus 1992 - Mei 1993 :Internaatsopvoeder, Don Bosco Sint Denijs Westrem Doelgroep: Begeleiden van 45 14-jarigen uit ASO,TSO en BSO in een leefgroepcontext.  Mei 1993 - november 1993: opvoeder in Wagenschot, Eke – Nazareth Doelgroep: Begeleiden van 12 jongeren met een licht mentale handicap en karakteriële problemen.  December 1993 :Korte interim (vervanging) in het Sint Lodewijksinstituut in Kwatrecht. Doelgroep: Jongeren met een motorische beperking.  Februari 1994 - Augustus 1996: Gezinsbegeleider, Dagcentrum De Takel, Oostende Doelgroep: Begeleiding van 12 jongeren van 3 tot 18 jaar in problematische opvoedingssituaties en vierde wereldgezinnen. referentie: Kristine Decroos  September 1996 - augustus 1999 : Preventie en drughulpverleningcentrum De Torre, Knokke – Heist ( nu drughulpverlening Knokke – Heist) Uitstippelen en uitbouwen van een gemeentelijk preventiebeleid en aanmeldingspunt voor drughulpverlening. Deze dienst was en is nog steeds een antenne voor dagcentrum De Sleutel in Brugge. Samen met nog een collega stond ik aan de wieg van deze dienst. referentie: Schepen Maxim Willems  September 1999 – 2006 : Trainer Preventiedienst De Sleutel te Merelbeke Trainen van leerkrachten kleuter en lager onderwijs in heel Vlaanderen. Thema’s : Contactsleutels (sociale vaardigheden), drugpreventiebeleid en ouderavonden omtrent opvoeding en omgaan met drugs. referentie : Johan Van de Walle, Peer Van de Kreeft  Januari 2002 – 2010 : free lance trainer bij Leefstijl Nederland thema: Sociaal Emotionele vaardigheden. Tijdens deze periode gaf ik tientallen meerdaagse trainingen aan Nederlandse leerkrachten uit het primair ,het voortgezet alsook het speciaal onderwijs. Deze trainingen zijn het best te vergelijken met het werk van Leefsleutels in België. Na verloop van tijd schreef ik mee aan het materiaal, leidde ik nieuwe trainer op en werkte ik nieuwe trainingsscenario’s uit. referentie: Jolande Bak  Januari 2006 – juni 2013: Oprichting Art de Co : training en groei in het onderwijs. Na enkele jaren als zelfstandige in bijberoep ging ik volledig op eigen benen staan. Ik richtte een eigen bedrijf op. Art de Co werd een vertrouwde naam in onderwijsland en was partner van een aantal navormingscentra. (Eekhoutcentrum, Pedic, Thomas Moore, Dinac, HUBrussel, Donche, OVSG). In deze periode heb ik rond tal van onderwerpen vorming gegeven en schoolteams begeleid. Ik coachte teams doorheen crisisperiodes en werkte met individuele directies om zich verder te ontwikkelen. In juni 2013 kon ik het bedrijf overlaten. Ik koos ervoor om aan een ander tempo te leven. referenties: Marcella Deneve (Eekhoutcentrum), Céline Daems (trainster)  September 2013 – Heden: begeleider bij het Steunpunt diversiteit en leren (UGent). o Tijdens het schooljaar 13-14 begeleidde ik 8 secundaire scholen onder de noemer Differentiëren dankzij diversiteit. o Tijdens het schooljaar 14 -15 begeleidde ik vier scholen onder de noemer Beter leren door breed evalueren o Dit schooljaar (15-16) begeleid ik zeven scholen onder de noemer : Het M-decreet als motor voor uitmuntend onderwijs. referentie: Professor Piet Van Avermaet

Data: 
vrijdag 6 december 2019 - 09:30 tot 13:00
Data: 
vrijdag 17 januari 2020 - 09:30 tot 13:00
Data: 
vrijdag 21 februari 2020 - 09:30 tot 13:00
Cursuscode: 
DLAL W6 1000
Prijs: 
€95
De prijzen gelden enkel voor OVSG-leden. Voor niet OVSG-leden wordt de kostprijs met 10 % verhoogd.
Zoektermen: 
individu

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs