VM (of halve dag 1): rol van de procescoach | 3u30 |
NM (of halve dag 2): coachingsvaardigheden | 3u30 |
Leerinhouden en -doelen:De school neemt contact op met
Na de opleidingsdag:
- ken je de belangrijkste principes van een leergemeenschap
- heb je zicht op het profiel en de competenties van een procescoach
- kan je je rol bij het opstarten, aansturen, begeleiden en opvolgen van een themagroep of vakgroep als leergemeenschap omschrijven en in de praktijk toepassen
- heb je inzicht in groepsdynamische processen en kan je omgaan met weerstanden
- heb je organisatorische, (vak)didactische en groepsdynamische coachingsvaardigheden ingeoefend
- kan je de aangeleerde vaardigheden inzetten met behulp van de aangereikte instrumenten en methodieken
Leeraanpak:
- focus op uitproberen in/proeven van de praktijk
- denkkader meegeven en reflecteren vanuit dit denkkader op de praktijk via opdrachten en groepsinteractie
Mogelijke doelgroepen:
- leden uit het schoolteam (leerkrachten, coördinatoren,…) die leergemeenschappen mee willen helpen opstarten en ondersteunen
- leden uit het school(beleids)team die het opstarten en ondersteunen van leergemeenschappen als ‘coach-the-coach’ willen ondersteunen
De lesgever - Wouter Schelfhout - heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker en onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan de Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar professionaliseringsbeleid en bottom-up school- en kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast ondersteunt hij scholen vanuit GO ALL for learning®.
€ 1245
Het gaat om een praktijkgerichte opleidingsdag of -traject, gericht op minstens 12 (2 groepen van 6) en maximum 24 (4 groepen van 6) deelnemers.
Indien u dit graag opneemt met achteraf 1, 2 of 3 intervisiemomenten met de procescoaches die concreet leergemeenschappen hebben opgestart, kan u deze hier aanvragen.