Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Effectief inspelen op diversiteit in de klas

In de eerste module leer je diversiteit erkennen, respecteren en als meerwaarde benutten: de krachtlijnen in praktijk. In de tweede module verken je de mogelijkheden van discussie naar dialoog: ga in gesprek met je leerlingen.

Module 1: Diversiteit erkennen, respecteren en als meerwaarde benutten

Tijdens deze vorming ga je dieper in op de principes van actief pluralisme en ga je op zoek naar de kracht van diversiteit.

Wat betekent dit voor de klas- en schoolpraktijk en welke plaats krijgt dialoog? Hoe bepaal je als school of academie jouw gemeenschappelijke waarden? Hoe ga je als leerkracht om met verschillende meningen van leerlingen? Laat je op school uiterlijke tekens van identiteit toe? We reiken handvatten aan om actief pluralisme vorm te geven in jouw school of academie. Hierbij voorzien we ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Tijdens deze vorming leer je:

  • hoe je als leraar omgaat met de verschillende meningen van leerlingen;
  • de kracht van diversiteit ontdekken;
  • hoe je als school/academie gemeenschappelijke waarden bepaalt;
  • de principes van actief pluralisme en hoe je deze kan vormgeven in de praktijk.


 

Module 2: Van discussie naar dialoog: in gesprek met je leerlingen

Tijdens dit vormingsmoment staat ‘dialoog’, als cruciaal principe van actief pluralisme, centraal. Willen we van onze leerlingen burgers maken, die durven dialogeren, luisteren naar anderen, durven opkomen voor zichzelf en anderen, kunnen discussiëren over politiek, standpunten durven innemen, hun eigen ‘kijk’ en ook die van anderen willen en durven in vraag stellen..., dan is het onze taak om hen hierin te begeleiden.

Hoe leren we leerlingen respect opbrengen voor elkaars eigenheid? Hoe kan je als leerkracht gevoelige thema’s ombuigen tot gesprekken waarbij iedereen de mening van de ander respecteert? Hoe geraak je verder dan oppervlakkige cafépraat, die ook via de sociale media wordt gedeeld? Hoe kom je met leerlingen tot een democratische manier van meningen formuleren en hoe leer je ze luisteren en respectvol omgaan met elkaar, ook als de emoties hoog oplopen?

Voor deze uitdagende en gevoelige gesprekken leveren we je tijdens deze sessie tools aan die onmiddellijk bruikbaar zijn in de klas. Zo hoef je deze moeilijker lopende gesprekken voortaan niet meer uit de weg te gaan.

Tijdens deze vorming leer je:

  • Hoe je als leraar leerlingen kan aanzetten tot respect voor elkaars eigenheid;
  • Hoe je omgaat met de verschillende meningen van leerlingen;
  • Hoe je samen met leerlingen op een democratische manier komt tot meningen formuleren;
  • Tools kennen die onmiddellijk bruikbaar zijn in de klas bij moeilijke gesprekken.

Locatie: 

OVSG - Madou Zaal 4

OVSG - Madou Zaal 4
Bischoffsheimlaan 1-8, 5de verdieping
1000
Brussel
Lesgever en data: 
Module 1: Diversiteit erkennen, respecteren en als meerwaarde benutten
Lesgever: 
Data: 
woensdag 25 maart 2020 - 09:00 tot 12:00
Module 2: Van discussie naar dialoog: in gesprek met je leerlingen
Data: 
maandag 18 mei 2020 - 09:00 tot 12:00
Cursuscode: 
NEFF W1 1000
Prijs: 
€ 100
De prijzen gelden enkel voor OVSG-leden. Voor niet OVSG-leden wordt de kostprijs met 10 % verhoogd.
individu