Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Creatieve werkvormen voor gehoortraining

In deze nascholing gaan we aan de slag met volgende items:

  • Belang van het gehoor
  • Waarom gaat het gehoor verloren?
  • Werkvormen voor leerkrachten: van √©√©nvoudig naar moeilijk binnen diatoniek
  • Oefenvaardigheden voor leerlingen
  • Hoe pak je gehoorvorming aan in de verschillende vakken?

Deze vorming is 2-ledig, in de eerste sessie krijg je basisinformatie en het pedagogisch-didactisch invulling geven aan gehoorontwikkeling. In de tweede sessie gaan we vooral voor methodiektraining en het uitwerken van diverse werkvormen van éénvoudig naar moeilijk.

Doe je graag lesinspiratie op voor gehoorontwikkeling dan is dit iets voor jou.

Locatie: 

Afdeling academie De Kunstbrug Gentbrugge

Afdeling Academie De Kunstbrug Muziek Woord Dans
Watertorenstraat 5
9050
Gentbrugge
09 230 21 75
Lesgever en data: 
Lesgever: 

Lode Mertens

Lode Mertens, geboren en getogen in Geraardsbergen, begon op zeer jonge leeftijd zijn eerste muziekstudies in de  stedelijke muziekacademie van Geraardsbergen. Gebeten door de muziek- microbe, trok hij op 14-jarige leeftijd naar de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut in Leuven. Na een degelijke klassieke opleiding in notenleer, muziektheorie, harmonie en instrument, behaalde hij op 18-jarige leeftijd de eerste prijs notenleer met de grootste onderscheiding. In juni 1998 behaalde hij het diploma van Meester in de Muziek met grote onderscheiding (bij Marc Godfroid) aan het conservatorium te Gent.

In datzelfde conservatorium volgde Lode orkestdirectie bij Dirk Brossé en Eddy Vanoosthuyze.

Lode is sinds 1995 vast lid van het Brussels Jazz Orchestra:

Zij cre√ęerden producties met o.a. Philip Catherine, Bert Joris, deFilharmonie, Tutu Puoane, Brussels Philharmonic, David Linx, ¬†en Richard Galliano. Geregeld¬†nodigen we ook internationaal gereputeerde muzikanten uit: Maria Schneider (US), Kenny Werner (US), Dave Liebman (US), Dave Douglas (US), Gianluigi Trovesi¬†(IT), McCoy Tyner (US), Maria Joao (Portugal), Kenny Wheeler (GB), Lee Konitz (US), Toots Thielemans en anderen gingen op hun uitnodiging in.


Zo hebben ze in eigen land en op internationale podia een sterke reputatie opgebouwd. BJO is een graag geziene gast op de podia van o.a. Jazz Middelheim¬†(Antwerp ‚Äď BEL), Jazz at Lincoln Center (NYC-US), Concertgebouw (Amsterdam ‚Äď NL), Jazz √† Vienne (FR), Paris Jazz Festival (FR) en vele andere.¬†De opnames van het ensemble worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film¬†'The Artist',¬†als uitvoerder van de filmmuziek. In 2013 vierde het orkest zijn 20ste¬†verjaardag.

Hij richtte samen met Funk-master Frank Deruytter en Dieter Limbourg een 15-koppig monster op: OTOMACHINE. Dit is geen big band, geen jazz orchestra, wél een uitgebreide ritmesectie met 9 blazers en de tomeloze energie van Frank Deruytter up front. OTOMACHINE speelt enkel eigen repertoire. Invloeden van Funkadelic of George Clinton zijn bij de frontman nooit veraf, maar hier waart ook de ziel van Frank Zappa rond en Les Mc Cann of Isaac Hayes. Ze gaan zich te buiten aan de vrijheid die eigen is aan de jazz, flirten met pop en kruiden hun muzikale gekte met ironie en humor.

Lode zetelde ook het vermaarde mambo-orkest in El Tattoo del Tigre, die diverse internationale festivals bezocht en drie cd's uitbracht.

Als freelance muzikant speelde hij met tal van binnenlandse en buitenlandse artiesten en werkte hij mee aan diverse tv-programma‚Äôs. Zo tourde hij reeds vele malen, o.a. in Itali√ę, Portugal, USA, Japan, ... met tal van artiesten waaronder¬†The Four Tops, The Temptations, Natalia, Clouseau, Paul Michiels, Rocco Granata, The Pointer Sisters, ....

Tevens heeft hij jarenlange pedagogische ervaring opgedaan aan de stedelijke Kunstacademie Geraardsbergen, waar hij leraar koper en pedagogisch coördinator is, sinds 2012 is hij als docent bigband-arranging & bigband-coaching en ensemble verbonden aan het koninklijk conservatorium van Brussel en sinds 2013 als docent ear-training aan het conservatorium van Gent.

Data: 
maandag 18 november 2019 - 09:30 tot 12:30
Lesgever: 

Lode Mertens

Lode Mertens, geboren en getogen in Geraardsbergen, begon op zeer jonge leeftijd zijn eerste muziekstudies in de  stedelijke muziekacademie van Geraardsbergen. Gebeten door de muziek- microbe, trok hij op 14-jarige leeftijd naar de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut in Leuven. Na een degelijke klassieke opleiding in notenleer, muziektheorie, harmonie en instrument, behaalde hij op 18-jarige leeftijd de eerste prijs notenleer met de grootste onderscheiding. In juni 1998 behaalde hij het diploma van Meester in de Muziek met grote onderscheiding (bij Marc Godfroid) aan het conservatorium te Gent.

In datzelfde conservatorium volgde Lode orkestdirectie bij Dirk Brossé en Eddy Vanoosthuyze.

Lode is sinds 1995 vast lid van het Brussels Jazz Orchestra:

Zij cre√ęerden producties met o.a. Philip Catherine, Bert Joris, deFilharmonie, Tutu Puoane, Brussels Philharmonic, David Linx, ¬†en Richard Galliano. Geregeld¬†nodigen we ook internationaal gereputeerde muzikanten uit: Maria Schneider (US), Kenny Werner (US), Dave Liebman (US), Dave Douglas (US), Gianluigi Trovesi¬†(IT), McCoy Tyner (US), Maria Joao (Portugal), Kenny Wheeler (GB), Lee Konitz (US), Toots Thielemans en anderen gingen op hun uitnodiging in.


Zo hebben ze in eigen land en op internationale podia een sterke reputatie opgebouwd. BJO is een graag geziene gast op de podia van o.a. Jazz Middelheim¬†(Antwerp ‚Äď BEL), Jazz at Lincoln Center (NYC-US), Concertgebouw (Amsterdam ‚Äď NL), Jazz √† Vienne (FR), Paris Jazz Festival (FR) en vele andere.¬†De opnames van het ensemble worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film¬†'The Artist',¬†als uitvoerder van de filmmuziek. In 2013 vierde het orkest zijn 20ste¬†verjaardag.

Hij richtte samen met Funk-master Frank Deruytter en Dieter Limbourg een 15-koppig monster op: OTOMACHINE. Dit is geen big band, geen jazz orchestra, wél een uitgebreide ritmesectie met 9 blazers en de tomeloze energie van Frank Deruytter up front. OTOMACHINE speelt enkel eigen repertoire. Invloeden van Funkadelic of George Clinton zijn bij de frontman nooit veraf, maar hier waart ook de ziel van Frank Zappa rond en Les Mc Cann of Isaac Hayes. Ze gaan zich te buiten aan de vrijheid die eigen is aan de jazz, flirten met pop en kruiden hun muzikale gekte met ironie en humor.

Lode zetelde ook het vermaarde mambo-orkest in El Tattoo del Tigre, die diverse internationale festivals bezocht en drie cd's uitbracht.

Als freelance muzikant speelde hij met tal van binnenlandse en buitenlandse artiesten en werkte hij mee aan diverse tv-programma‚Äôs. Zo tourde hij reeds vele malen, o.a. in Itali√ę, Portugal, USA, Japan, ... met tal van artiesten waaronder¬†The Four Tops, The Temptations, Natalia, Clouseau, Paul Michiels, Rocco Granata, The Pointer Sisters, ....

Tevens heeft hij jarenlange pedagogische ervaring opgedaan aan de stedelijke Kunstacademie Geraardsbergen, waar hij leraar koper en pedagogisch coördinator is, sinds 2012 is hij als docent bigband-arranging & bigband-coaching en ensemble verbonden aan het koninklijk conservatorium van Brussel en sinds 2013 als docent ear-training aan het conservatorium van Gent.

Data: 
maandag 3 februari 2020 - 09:30 tot 12:30
Cursuscode: 
DLMU W7 9050
Prijs: 
‚ā¨ 120
De prijzen gelden enkel voor OVSG-leden. Voor niet OVSG-leden wordt de kostprijs met 10 % verhoogd.
Locatie: 

Stedelijke Academie Muziek/Woord/Dans Herentals

Stedelijke Academie voor Muziek/Woord/Dans
Hikstraat 28
2200
Herentals
014 21 33 05
Lesgever en data: 
Lesgever: 

Lode Mertens

Lode Mertens, geboren en getogen in Geraardsbergen, begon op zeer jonge leeftijd zijn eerste muziekstudies in de  stedelijke muziekacademie van Geraardsbergen. Gebeten door de muziek- microbe, trok hij op 14-jarige leeftijd naar de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut in Leuven. Na een degelijke klassieke opleiding in notenleer, muziektheorie, harmonie en instrument, behaalde hij op 18-jarige leeftijd de eerste prijs notenleer met de grootste onderscheiding. In juni 1998 behaalde hij het diploma van Meester in de Muziek met grote onderscheiding (bij Marc Godfroid) aan het conservatorium te Gent.

In datzelfde conservatorium volgde Lode orkestdirectie bij Dirk Brossé en Eddy Vanoosthuyze.

Lode is sinds 1995 vast lid van het Brussels Jazz Orchestra:

Zij cre√ęerden producties met o.a. Philip Catherine, Bert Joris, deFilharmonie, Tutu Puoane, Brussels Philharmonic, David Linx, ¬†en Richard Galliano. Geregeld¬†nodigen we ook internationaal gereputeerde muzikanten uit: Maria Schneider (US), Kenny Werner (US), Dave Liebman (US), Dave Douglas (US), Gianluigi Trovesi¬†(IT), McCoy Tyner (US), Maria Joao (Portugal), Kenny Wheeler (GB), Lee Konitz (US), Toots Thielemans en anderen gingen op hun uitnodiging in.


Zo hebben ze in eigen land en op internationale podia een sterke reputatie opgebouwd. BJO is een graag geziene gast op de podia van o.a. Jazz Middelheim¬†(Antwerp ‚Äď BEL), Jazz at Lincoln Center (NYC-US), Concertgebouw (Amsterdam ‚Äď NL), Jazz √† Vienne (FR), Paris Jazz Festival (FR) en vele andere.¬†De opnames van het ensemble worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film¬†'The Artist',¬†als uitvoerder van de filmmuziek. In 2013 vierde het orkest zijn 20ste¬†verjaardag.

Hij richtte samen met Funk-master Frank Deruytter en Dieter Limbourg een 15-koppig monster op: OTOMACHINE. Dit is geen big band, geen jazz orchestra, wél een uitgebreide ritmesectie met 9 blazers en de tomeloze energie van Frank Deruytter up front. OTOMACHINE speelt enkel eigen repertoire. Invloeden van Funkadelic of George Clinton zijn bij de frontman nooit veraf, maar hier waart ook de ziel van Frank Zappa rond en Les Mc Cann of Isaac Hayes. Ze gaan zich te buiten aan de vrijheid die eigen is aan de jazz, flirten met pop en kruiden hun muzikale gekte met ironie en humor.

Lode zetelde ook het vermaarde mambo-orkest in El Tattoo del Tigre, die diverse internationale festivals bezocht en drie cd's uitbracht.

Als freelance muzikant speelde hij met tal van binnenlandse en buitenlandse artiesten en werkte hij mee aan diverse tv-programma‚Äôs. Zo tourde hij reeds vele malen, o.a. in Itali√ę, Portugal, USA, Japan, ... met tal van artiesten waaronder¬†The Four Tops, The Temptations, Natalia, Clouseau, Paul Michiels, Rocco Granata, The Pointer Sisters, ....

Tevens heeft hij jarenlange pedagogische ervaring opgedaan aan de stedelijke Kunstacademie Geraardsbergen, waar hij leraar koper en pedagogisch coördinator is, sinds 2012 is hij als docent bigband-arranging & bigband-coaching en ensemble verbonden aan het koninklijk conservatorium van Brussel en sinds 2013 als docent ear-training aan het conservatorium van Gent.

Data: 
dinsdag 19 november 2019 - 09:30 tot 12:30
Lesgever: 

Lode Mertens

Lode Mertens, geboren en getogen in Geraardsbergen, begon op zeer jonge leeftijd zijn eerste muziekstudies in de  stedelijke muziekacademie van Geraardsbergen. Gebeten door de muziek- microbe, trok hij op 14-jarige leeftijd naar de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut in Leuven. Na een degelijke klassieke opleiding in notenleer, muziektheorie, harmonie en instrument, behaalde hij op 18-jarige leeftijd de eerste prijs notenleer met de grootste onderscheiding. In juni 1998 behaalde hij het diploma van Meester in de Muziek met grote onderscheiding (bij Marc Godfroid) aan het conservatorium te Gent.

In datzelfde conservatorium volgde Lode orkestdirectie bij Dirk Brossé en Eddy Vanoosthuyze.

Lode is sinds 1995 vast lid van het Brussels Jazz Orchestra:

Zij cre√ęerden producties met o.a. Philip Catherine, Bert Joris, deFilharmonie, Tutu Puoane, Brussels Philharmonic, David Linx, ¬†en Richard Galliano. Geregeld¬†nodigen we ook internationaal gereputeerde muzikanten uit: Maria Schneider (US), Kenny Werner (US), Dave Liebman (US), Dave Douglas (US), Gianluigi Trovesi¬†(IT), McCoy Tyner (US), Maria Joao (Portugal), Kenny Wheeler (GB), Lee Konitz (US), Toots Thielemans en anderen gingen op hun uitnodiging in.


Zo hebben ze in eigen land en op internationale podia een sterke reputatie opgebouwd. BJO is een graag geziene gast op de podia van o.a. Jazz Middelheim¬†(Antwerp ‚Äď BEL), Jazz at Lincoln Center (NYC-US), Concertgebouw (Amsterdam ‚Äď NL), Jazz √† Vienne (FR), Paris Jazz Festival (FR) en vele andere.¬†De opnames van het ensemble worden internationaal gewaardeerd en met prijzen beloond. In februari 2012 deelde het orkest in de Oscar-triomf van de stille film¬†'The Artist',¬†als uitvoerder van de filmmuziek. In 2013 vierde het orkest zijn 20ste¬†verjaardag.

Hij richtte samen met Funk-master Frank Deruytter en Dieter Limbourg een 15-koppig monster op: OTOMACHINE. Dit is geen big band, geen jazz orchestra, wél een uitgebreide ritmesectie met 9 blazers en de tomeloze energie van Frank Deruytter up front. OTOMACHINE speelt enkel eigen repertoire. Invloeden van Funkadelic of George Clinton zijn bij de frontman nooit veraf, maar hier waart ook de ziel van Frank Zappa rond en Les Mc Cann of Isaac Hayes. Ze gaan zich te buiten aan de vrijheid die eigen is aan de jazz, flirten met pop en kruiden hun muzikale gekte met ironie en humor.

Lode zetelde ook het vermaarde mambo-orkest in El Tattoo del Tigre, die diverse internationale festivals bezocht en drie cd's uitbracht.

Als freelance muzikant speelde hij met tal van binnenlandse en buitenlandse artiesten en werkte hij mee aan diverse tv-programma‚Äôs. Zo tourde hij reeds vele malen, o.a. in Itali√ę, Portugal, USA, Japan, ... met tal van artiesten waaronder¬†The Four Tops, The Temptations, Natalia, Clouseau, Paul Michiels, Rocco Granata, The Pointer Sisters, ....

Tevens heeft hij jarenlange pedagogische ervaring opgedaan aan de stedelijke Kunstacademie Geraardsbergen, waar hij leraar koper en pedagogisch coördinator is, sinds 2012 is hij als docent bigband-arranging & bigband-coaching en ensemble verbonden aan het koninklijk conservatorium van Brussel en sinds 2013 als docent ear-training aan het conservatorium van Gent.

Data: 
dinsdag 4 februari 2020 - 09:30 tot 12:30
Cursuscode: 
DLMU W7 2200
Prijs: 
‚ā¨ 120
De prijzen gelden enkel voor OVSG-leden. Voor niet OVSG-leden wordt de kostprijs met 10 % verhoogd.
Zoektermen: 
individu
Domeinen: 

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs