Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Begrijpend lezen is een sleutel om de wereld te verkennen (sessie 1)

Lezen was volop in de media en daardoor ook onderwerp van gesprek in heel wat leraarskamers. De resultaten van het recente PIRLS-onderzoek gaven aan dat het gemiddelde niveau van begrijpend lezen bij leerlingen in Vlaanderen daalde. 

We zoomen in op de factoren die ertoe bijdragen om tot effectief onderwijs in begrijpend lezen in de klas te komen. 
In deze vorming koppel je inzichten uit wetenschappelijk onderzoek aan je dagelijkse klaspraktijk: 

  • doelen aan teksten verbinden; 
  • lezen aan praktische activiteiten koppelen; 
  • autonomie van leerlingen activeren; 
  • interesse en verbondenheid van leerlingen aanspreken; 
  • succeservaringen laten opdoen.    

M.a.w. hoe creëer je een motiverende leesomgeving op je school? 

Tijdens deze vorming leer je:

  • doelgericht werken aan begrijpend lezen; 
  • praktische activiteiten om je les begrijpend lezen op te bouwen; 
  • motiverende en activerende werkvormen om in de klas te hanteren.