Hier kan je inloggen voor het extranet en lerarenplatform DKO.

Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

Zoek je attesten of lesmateriaal van een opleiding? Ga naar Mijn OVSG
Problemen? Stuur een mailtje naar nascholing@ovsg.be

Inloggen voor de OVSG-toets kan via de puntenmodule.

 

Online lesgeven? Hoe doe je dat?

19/3/2020

Met als sprekers prof. Martin Valcke (UGent), Koen Timmers (leraar CVO De Verdieping, PXL en oprichter Zelfstudie.be) en Katrien Bernaerts (experte KlasCement)

‘Houd het simpel. Deze vorm van werken is voor iedereen nieuw, dus geef jezelf en de leerlingen tijd om te ontdekken en op te bouwen’


Martin Valcke

Vijf basisprincipes voor de opstart van afstandsleren

  1. Werk met één communicatiemiddel voor afstandsleren
    Als de school al een online communicatieplatform heeft, gebruik dat dan verder. Zijn er kinderen en ouders moeilijk online te bereiken? Probeer hen dan op een andere manier te contacteren, bijvoorbeeld vanuit een centraal telefoonnummer of e-mailadres. Denk hier aan je privacy.

    Tips om zicht te krijgen hoe je ouders en leerlingen kan bereiken
    Checklist telefoongesprek

  2. Voorzie een planning
    Voorzie een weekplanning waarin kinderen duidelijk kunnen zien wat van hen verwacht wordt. Een tot twee uur leergerichte activiteiten per dag is voldoende. Deze leergerichte activiteiten zijn idealiter een combinatie van een voorbereiding voor overleg met de leerkracht, les volgen, verwerking van wat in de les aan bod kwam en verwerken van feedback van de leraar. Inhoudelijk prioriteiten zijn taal en wiskunde als basis voor elke dag. Daarnaast kan je gespreid of geïntegreerd andere leergebieden aanbieden. Een opgebouwde routine is aangenaam voor kinderen en een voorwaarde om afstandsonderwijs ‘te doen werken’. Daarvoor is samenwerking met en ondersteuning van ouders noodzakelijk.

    Hoe je dit werk kan inplannen in de rest van de dag

  3. Keep it simple
    Leerlingen moeten duidelijk zicht hebben op wat ze moeten doen en hoe ze dat kunnen doen. Kies in de eerste plaats voor basisactiviteiten. Leg de nadruk op herhaling en feedback. Wil je de leerlingen via een online leerplatform oefeningen laten maken? Kies dan weer voor één of maximaal twee platformen. Deze vorm van werken is voor iedereen nieuw, dus geef jezelf en de leerlingen tijd om te ontdekken en op te bouwen.

    Elektronische leeromgevingen kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs & volwassenonderwijs

  4. Houd (visueel) contact
    Probeer elke dag live of via een opgenomen visuele boodschap input te voorzien voor je leerlingen. Hoe jonger ze zijn, hoe meer visuele prikkels daarbij kunnen helpen. Dit hoeft niet lang te zijn, 5 à 10 minuten per dag zijn genoeg. Gebruik deze momenten vooral om feedback te geven en vragen te beantwoorden (bv. net na de middag) waarbij je beschikbaar bent als leraar voor vragen bij de opdrachten en leertaken, maar ook voor die leerlingen voor wie dagelijks vertrouwd contact met de leraar belangrijk is. Onderschat de sociale impact van deze quarantaine niet.

    Middelen om lesmateriaal aan te maken kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs & volwassenonderwijs

  5. Volg de leerlingen individueel op
    Focus je op elke individuele leerling in plaats van op de klasgroep. Online leer- en communicatieplatformen maken het duidelijk wie mee volgt, welke taken ze maken en op welk niveau ze mee kunnen. Daarnaast kan jij als leraar het beste inschatten welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Communiceren kun je via een videoboodschap, telefoongesprekken, of via chat.
    Focus daarbij ook op kwetsbare kinderen zie ook het webinar ‘Onderwijs op afstand, zo bereik je elke leerling

 

‘Afstandsonderwijs is een alternatief voor het klaslokaal, niet voor de leerkracht’


Koen Timmers

Powerpoint OVSG
Powerpoint prof. Martin Valcke (UGent)
Powerpoint Koen Timmers

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs