Hier kan je inloggen voor het extranet en lerarenplatform DKO.

Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

Zoek je attesten of lesmateriaal van een opleiding? Ga naar Mijn OVSG
Problemen? Stuur een mailtje naar nascholing@ovsg.be

Inloggen voor de OVSG-toets kan via de puntenmodule.

 

Hoe volg je leerlingen in de academie op?

25/3/2020

Met als sprekers prof. Martin Valcke (UGent), hans Laureyn (coördinator pedagogische begeleiding DKO bij OVSG), Tina Van Roy (pedagogisch begeleider OVSG) en praktijkgetuigenissen van Steven Savelkoels (leraar dans aan de SAMWD in Lier) en Tynni Oorlynck (lerares BAK aan de MAAK in Knokke)

‘Hou de vlam wakker! Zorg ervoor dat leerlingen gemotiveerd en gestimuleerd worden om met hun kunstuiting bezig te blijven’

Vijf basisprincipes voor afstandsleren in het DKO

  1. Zorg voor een zorgzame communicatie  - het welbevinden van de leerling staat centraal

    In het contact met de leerlingen moet het voor zichzelf en voor elkaar zorgen centraal staan. De leerling moet daarnaast eerst en vooral weten dat jij als leerkracht er voor hem/haar steeds bent en dat hij/zij zich geen zorgen hoeft te maken over de lessen in de academie.
    Richtlijnen rond zorgzaam communiceren en welbevinden van de leerling in het DKO

  2. Bewaak het evenwicht tussen leertijd en vrije tijd

    In het deeltijds kunstonderwijs is de leertijd een onderdeel van de vrije tijd. De leerling bepaalt autonoom hoe hij/zij een dagplanning invult. De DKO-leraar heeft hierin een stimulerende rol.
    Planning DKO leer- en lestijd

  3. Hoe is je lestijd bij afstandsleren opgebouwd?

    Benadruk eerst de bedoeling van de sessie, de leerling krijgt expliciete feedback bij wat thuis werd geoefend/gemaakt en daarna een duidelijke Instructie over een nieuwe  opdracht

  4. In het DKO onderscheiden we verschillende soorten opdrachten

    Er zijn uitvoerende opdrachten en creërende opdrachten. Beide vertrekken van de naaste ontwikkeling van de lerende en hebben in de eerste plaats als doel te herhalen, in te oefenen, te verdiepen en te verbreden.
    Beeld op e-leren
    Praktijkvoorbeelden Woordkunst-drama
    Praktijkvoorbeelden Dans
    Praktijkvoorbeelden Muziek

  5. Hoe omspringen met het groepsgegeven?
    De individuele ontwikkeling van de leerling staat centraal. Heb zeker ook aandacht voor de peer-to-peer evaluatie van leerlingen onderling en probeer het groepsgevoel niet uit het oog te verliezen (door bv. individuele bijdragen te assembleren tot één filmpje of geluidsfragment).
    Latency FiX

    e-leren dko
    FAQ dko

Heb je nog vragen na het bekijken van dit DKO-webinar? Stuur ze naar lief.vansbroeck@ovsg.be

Presentaties : 
Bijlagen: 

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs