Ā 

Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

Ā 

Woord

Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemenā€¦Vele definities zijn daar al voor bedacht. Eigenlijk komt het er op neer, dat een kind of een aantal kinderen niet doen wat jij als leerkracht graag wil. De verschijningsvormen van ā€œgedragsproblemenā€, zijn even divers als er kinderen zijn. Iedere leerkracht kent zijn eigen voorbeelden.

Traject beeldende en audiovisuele kunsten: Kunstbeschouwing als vorm van inspiratie

Het NieuwĀ Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ā€˜Traject beeldende en audiovisuele kunsten: kunstbeschouwing als vorm van inspiratie ā€™.

Traject creƫrende podiumkunstenaar: Creƫren als doorlopende leerlijn

Het NieuwĀ Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ā€˜Traject creĆ«rende podiumkunstenaar: creĆ«ren als doorlopende lijnā€™ en is een combinatie van vormingĀ met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Traject: Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het NieuwĀ Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ā€˜Traject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkersā€™ en is een combinatie van vormingĀ met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Evalueren in het DKO

Het Nieuwe decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten.

We focussen hierbij op de meest op volgende themaā€™s:

  • Realisatie nieuwe einddoelen met aandacht voor ā€˜kwaliteitscultuurā€™;
  • Breed evalueren;
  • Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers;
  • CreĆ«ren als doorlopende leerlijn ā€˜podiumkunsten;
  • Kunstbeschouwing als bron van inspiratie bij de BAK.

De trajecten zijn een combinatie van vormingen met externe lesgevers en implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Traject: Body, Mind en Music

DEEL 1: Ā Musiceren = functioneel bewegen !Ā 

Laban in het dansonderwijs: Effort en Ritme in Dans (Verdiepende workshop)

Verder bouwend op de basis workshop gaan we dieper in op Labans Eukinetics en bewegingsritmes. We nuanceren en verrijken het bestaande systeem en leren hoe we dit kunnen toepassen bij het beoordelen en bijsturen van studenten in lessen, toonmomenten en audities. De nadruk blijft echter bij danscreatie met en voor leerlingen. Met dit in gedachten passen we ons model van danskwaliteiten toe bij het ontwikkelen van choreografieƫn en van personages in dans en theater.

Laban in het dansonderwijs: Dans als Medium (Basisworkshop)

Rudolf Laban was een choreograaf en architect in de eerste helft van de 20ste eeuw die baanbrekend werk verrichtte in danstheorie en danseducatie. In deze basis workshop kijken we naar de verschillende stromingen die voortvloeiden uit zijn gedachtengoed, gaande van choreologie, bewegingsanalyse en notatie bij dans, tot bewegingspsychologie voor acteurs. Vervolgens kijken we hoe we deze bevindingen kunnen toepassen in creatief werk met leerlingen dans.

Traject: Kunst- en cultuurfilosofie

In 3 sessies leer je verschillende aspecten van kunst- en cultuurfilosofie.

Omgaan met ADHD in je klas - methodiektraining

Na het krijgen van een basis over ADHD, kan het ook nuttig zijn om een praktische benaderingĀ te volgen.

In deze studiedag wordt gewerkt met casussen, breng dus je eigen voorbeelden mee.Ā 

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs