Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Muziek

Creërend Muzikant

Muziek spelen is ook ‘spelen’: speelplezier dat ontstaat los van de partituur, in het hier-en-nu.

Hoe kom je met de leerlingen spelenderwijs tot ‘creĂ«ren’ tijdens de instrumentles? Hoe leer je hen experimenteren met composities?

In deze interactieve workshop deelt docent Sandra Van der Gucht tips&tricks om creërend aan de slag te gaan tijdens de instrumentles, en de muzikale creativiteit te stimuleren.

Traject: Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het Nieuw Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‘Traject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkers’ en is een combinatie van vorming met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Creatieve werkvormen voor gehoortraining

Gehoorvorming is essentieel wanneer je een muziekopleiding volgt, maar hoe doe je dat in functie van jouw vak? Hoe kan je het gehoor van leerlingen ontwikkelen op diverse manieren? Hoe krijg je ze aan het oefenen? Met welke motivatietechnieken kan je aan de slag?

Traject: Kunst- en cultuurfilosofie

In 3 sessies leer je verschillende aspecten van kunst- en cultuurfilosofie.

Omgaan met ADHD in je klas - methodiektraining

Na het krijgen van een basis over ADHD, kan het ook nuttig zijn om een praktische benadering te volgen.

In deze studiedag wordt gewerkt met casussen, breng dus je eigen voorbeelden mee. 

Omgaan met ADHD in je klas - basismodule

In deze vorming krijg je concrete tips om leerlingen met AD(H)D te begeleiden en te ondersteunen. 

Body, mind and music - deel 2

In deel 1 heb je gezien: dat musiceren, dansen en spreken een vorm van bewegen is, dat we bewegen rond GEWRICHTEN . En hoe je innerlijke voorstelling daar een rol in speelt.

Body, mind and music - deel 1

De Franklin Methode is volledig wetenschappelijk onderbouwd en wordt o.a gebruikt aan de Juilliard School (New York), Conservatorium Wenen, Cirque du Soleil, Royal Ballet etc
 Body Mapping is een spin-off van de Alexandertechniek, speciaal voor musici, dansers en woordkunstenaars.

Traject 'Adem voor professionals'

Leer stap voor stap hoe je je ademtechniek aanzienlijk kunt optimaliseren en onderwijzen. 

Lesgeven aan leerlingen met ASS en autisme (Praktijk)

Deze sessie bouwt verder op de basismodule en is vooral praktijkgericht. We passen de leerstof uit de basismodule toe en houden casussen tegen het licht.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs