Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Muziek

Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen‚ĶVele definities zijn daar al voor bedacht. Eigenlijk komt het er op neer, dat een kind of een aantal kinderen niet doen wat jij als leerkracht graag wil. De verschijningsvormen van ‚Äúgedragsproblemen‚ÄĚ, zijn even divers als er kinderen zijn. Iedere leerkracht kent zijn eigen voorbeelden.

TRAJECT BEELDENDE EN AUDIOVISUELE KUNSTEN: Kunstbeschouwing als vorm van inspiratie

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject beeldende en audiovisuele kunsten: kunstbeschouwing als vorm van inspiratie ‚Äô.

TRAJECT CRE√čRENDE PODIUMKUNSTENAAR: Cre√ęren als doorlopende leerlijn

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject cre√ęrende podiumkunstenaar: cre√ęren als doorlopende lijn‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkers‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Evalueren in het DKO

Het Nieuwe decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten.

We focussen hierbij op de meest op volgende thema’s:

  • Realisatie nieuwe einddoelen met aandacht voor ‚Äėkwaliteitscultuur‚Äô;
  • Breed evalueren;
  • Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers;
  • Cre√ęren als doorlopende leerlijn ‚Äėpodiumkunsten;
  • Kunstbeschouwing als bron van inspiratie bij de BAK.

De trajecten zijn een combinatie van vormingen met externe lesgevers en implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Creatieve werkvormen voor gehoortraining

Gehoorvorming is essentieel wanneer je een muziekopleiding volgt, maar hoe doe je dat in functie van jouw vak? Hoe kan je het gehoor van leerlingen ontwikkelen op diverse manieren? Hoe krijg je ze aan het oefenen? Met welke motivatietechnieken kan je aan de slag?

Traject: Body, Mind en Music

DEEL 1:  Musiceren = functioneel bewegen ! 

Traject: Kunst- en cultuurfilosofie

In 3 sessies leer je verschillende aspecten van kunst- en cultuurfilosofie.

Omgaan met ADHD in je klas - methodiektraining

Na het krijgen van een basis over ADHD, kan het ook nuttig zijn om een praktische benadering te volgen.

In deze studiedag wordt gewerkt met casussen, breng dus je eigen voorbeelden mee. 

Omgaan met ADHD in je klas - basismodule

In deze vorming krijg je concrete tips om leerlingen met AD(H)D te begeleiden en te ondersteunen. 

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs