Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Dans

Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen‚ĶVele definities zijn daar al voor bedacht. Eigenlijk komt het er op neer, dat een kind of een aantal kinderen niet doen wat jij als leerkracht graag wil. De verschijningsvormen van ‚Äúgedragsproblemen‚ÄĚ, zijn even divers als er kinderen zijn. Iedere leerkracht kent zijn eigen voorbeelden.

TRAJECT BEELDENDE EN AUDIOVISUELE KUNSTEN: Kunstbeschouwing als vorm van inspiratie

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject beeldende en audiovisuele kunsten: kunstbeschouwing als vorm van inspiratie ‚Äô.

TRAJECT CRE√čRENDE PODIUMKUNSTENAAR: Cre√ęren als doorlopende leerlijn

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject cre√ęrende podiumkunstenaar: cre√ęren als doorlopende lijn‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkers‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Evalueren in het DKO

Het Nieuwe decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten.

We focussen hierbij op de meest op volgende thema’s:

  • Realisatie nieuwe einddoelen met aandacht voor ‚Äėkwaliteitscultuur‚Äô;
  • Breed evalueren;
  • Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers;
  • Cre√ęren als doorlopende leerlijn ‚Äėpodiumkunsten;
  • Kunstbeschouwing als bron van inspiratie bij de BAK.

De trajecten zijn een combinatie van vormingen met externe lesgevers en implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

1ste dansdag voor dansdocenten

Hoe kan je jouw leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een professionele danscarrière en dus ook op een daaraan voorafgaande auditie?

Hoe kan je hen zowel mentaal als fysiek de beste voorbereiding meegeven?

Traject: Body, Mind en Music

DEEL 1:  Musiceren = functioneel bewegen ! 

Traject Danspraktijk

Tijdens deze praktijksessie(s) gaan we dieper in op het ontwikkelen van dansmateriaal. Hoe kom je tot nieuw en ander dansmateriaal? Hoe link je hedendaagse invloeden en technieken aan je (klassieke) dansles en omgekeerd? Je krijgt methodes aangereikt voor het maken van les- en dansmateriaal.

Laban in het dansonderwijs: Effort en Ritme in Dans (Verdiepende workshop)

Verder bouwend op de basis workshop gaan we dieper in op Labans Eukinetics en bewegingsritmes. We nuanceren en verrijken het bestaande systeem en leren hoe we dit kunnen toepassen bij het beoordelen en bijsturen van studenten in lessen, toonmomenten en audities. De nadruk blijft echter bij danscreatie met en voor leerlingen. Met dit in gedachten passen we ons model van danskwaliteiten toe bij het ontwikkelen van choreografie√ęn en van personages in dans en theater.

Laban in het dansonderwijs: Dans als Medium (Basisworkshop)

Rudolf Laban was een choreograaf en architect in de eerste helft van de 20ste eeuw die baanbrekend werk verrichtte in danstheorie en danseducatie. In deze basis workshop kijken we naar de verschillende stromingen die voortvloeiden uit zijn gedachtengoed, gaande van choreologie, bewegingsanalyse en notatie bij dans, tot bewegingspsychologie voor acteurs. Vervolgens kijken we hoe we deze bevindingen kunnen toepassen in creatief werk met leerlingen dans.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs