Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Dans

Praktijkles klassieke dans voor leerkrachten dans

Ginny Hendricksen zal twee praktijklessen verzorgen die je op je eigen tempo kan volgen. Het gaat om een klassieke dansles, waarin ook aandacht is voor improvisatie.

Viewpoints

Tijdens deze interactieve workshop verkennen we samen de beginselen van de Viewpoints methode: een trainings-en compositiepraktijk die vaak gebruikt wordt door regisseurs en choreografen om performers te trainen in bewustzijn van bijvoorbeeld ruimtegebruik, muzikaliteit, vorm en contrast.

Studiedag voor dansleerkrachten

Op woensdag 11 december kunnen leerkrachten dans hun keuze maken uit de verschillende workshops en observatielessen die georganiseerd worden in cultuurcentrum ter Dilft te Bornem.

Traject: Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkers‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

1ste dansdag voor dansdocenten

Hoe kan je jouw leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een professionele danscarrière en dus ook op een daaraan voorafgaande auditie?

Hoe kan je hen zowel mentaal als fysiek de beste voorbereiding meegeven?

Laban in het dansonderwijs: Effort en Ritme in Dans (Verdiepende workshop)

Verder bouwend op de basis workshop gaan we dieper in op Labans Eukinetics en bewegingsritmes. We nuanceren en verrijken het bestaande systeem en leren hoe we dit kunnen toepassen bij het beoordelen en bijsturen van studenten in lessen, toonmomenten en audities. De nadruk blijft echter bij danscreatie met en voor leerlingen. Met dit in gedachten passen we ons model van danskwaliteiten toe bij het ontwikkelen van choreografie√ęn en van personages in dans en theater.

Laban in het dansonderwijs: Dans als Medium (Basisworkshop)

Rudolf Laban was een choreograaf en architect in de eerste helft van de 20ste eeuw die baanbrekend werk verrichtte in danstheorie en danseducatie. In deze basis workshop kijken we naar de verschillende stromingen die voortvloeiden uit zijn gedachtengoed, gaande van choreologie, bewegingsanalyse en notatie bij dans, tot bewegingspsychologie voor acteurs. Vervolgens kijken we hoe we deze bevindingen kunnen toepassen in creatief werk met leerlingen dans.

Improvisatie en compositie voor dans

Waar haal je als docent of choreograaf steeds je inspiratie voor dansfrases en bewegingsmateriaal? Hoe kan je je leerlingen ook hun eigen bewegingsfrases laten maken?  Hun eigen bewegingstaal laten vinden?  Bijvoorbeeld in het maken van een choreografie, en dit zonder de grote 'creatiestress' ...

Lichaamsbewustzijn bij jezelf en je leerlingen

Deze workshop geeft je praktische tools om het lichamelijke bewustzijn van jezelf en je leerlingen te vergroten en een betere anatomische kennis van het lichaam ifv de dans te verkrijgen. Via ondermeer de principes van de Alexandertechniek en grondwerk zullen we zowel individueel als in groep aan de slag gaan.

Forsythe improvisatietechnieken

Ginny Hendricksen zal je laten kennismaken met de verschillende improvisatietechnieken die ontwikkeld werden door William Forsythe.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs