Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Beeldende kunsten

Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen‚ĶVele definities zijn daar al voor bedacht. Eigenlijk komt het er op neer, dat een kind of een aantal kinderen niet doen wat jij als leerkracht graag wil. De verschijningsvormen van ‚Äúgedragsproblemen‚ÄĚ, zijn even divers als er kinderen zijn. Iedere leerkracht kent zijn eigen voorbeelden.

TRAJECT BEELDENDE EN AUDIOVISUELE KUNSTEN: Kunstbeschouwing als vorm van inspiratie

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject beeldende en audiovisuele kunsten: kunstbeschouwing als vorm van inspiratie ‚Äô.

TRAJECT CRE√čRENDE PODIUMKUNSTENAAR: Cre√ęren als doorlopende leerlijn

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject cre√ęrende podiumkunstenaar: cre√ęren als doorlopende lijn‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers

Het Nieuw¬†Decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten. Een van deze thema's is: ‚ÄėTraject eerste graad: over het muurtje kijken met jonge ontdekkers‚Äô en is een combinatie van vorming¬†met implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders en domeinexperten waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Evalueren in het DKO

Het Nieuwe decreet voor het deeltijds kunstonderwijs gaat zijn tweede jaargang in. Om academies te blijven helpen om deze vernieuwingen tot op de klasvloer te brengen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG dit schooljaar verschillende meerdaagse ondersteuningstrajecten.

We focussen hierbij op de meest op volgende thema’s:

  • Realisatie nieuwe einddoelen met aandacht voor ‚Äėkwaliteitscultuur‚Äô;
  • Breed evalueren;
  • Over het muurtje kijken met jonge ontdekkers;
  • Cre√ęren als doorlopende leerlijn ‚Äėpodiumkunsten;
  • Kunstbeschouwing als bron van inspiratie bij de BAK.

De trajecten zijn een combinatie van vormingen met externe lesgevers en implementatiesessies door onze pedagogische begeleiders waar we de eigen praktijken en de daaraan gerelateerde kansen en kwesties bespreken en delen met elkaar.

Non-toxische grafiek: AQUATINT - voortgezet

- In deze workshop leren we werken met een makkelijk zelf te maken vloeibare aquatint grond.

Non-toxische grafiek: ETSEN - de basics

Deze workshop richt zich op zowel de beginner als gevorderde. Kennis van niet-toxische grafiek is geen vereiste. Tijdens deze vorming leer je de grondbeginselen van een veiliger manier van werken.

De kracht van het beeldverhaal

In deze vorming doorlopen we de verschillende fases bij het maken van een beeldverhaal. We gaan eerst even dieper in op het begrip 'beeldverhaal' en wat dat vandaag kan betekenen. Daarna zetten we theorie om in praktijd en doorlopen we samen de fase van het idee, de techniek, de typografie (als beeldelement) en uiteindelijk de lay-out of vormgeving.

Beelddenkers in de klas ‚Äď tips en tricks om het artistiek leerproces van visueel denkende kinderen en volwassenen te stimuleren en te optimaliseren

Wat is beelddenken of visueel denken? Hoe herken ik kinderen of volwassenen die visueel denken? Hoe kan ik best met beelddenkers aan de slag in de klas of in het atelier? Na een grondige omkadering wat visueel denken inhoudt, bekijken we met concrete tips en trics hoe we het leerproces kunnen stimuleren en optimaliseren.

Traject: Kunst- en cultuurfilosofie

In 3 sessies leer je verschillende aspecten van kunst- en cultuurfilosofie.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs