Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Beeldende kunsten

Non-toxische grafiek: AQUATINT - voortgezet

- In deze workshop leren we werken met een makkelijk zelf te maken vloeibare aquatint grond.

Non-toxische grafiek: ETSEN - de basics

Deze workshop richt zich op zowel de beginner als gevorderde. Kennis van niet-toxische grafiek is geen vereiste. Tijdens deze vorming leer je de grondbeginselen van een veiliger manier van werken.

De kracht van het beeldverhaal

In deze vorming doorlopen we de verschillende fases bij het maken van een beeldverhaal. We gaan eerst even dieper in op het begrip 'beeldverhaal' en wat dat vandaag kan betekenen. Daarna zetten we theorie om in praktijd en doorlopen we samen de fase van het idee, de techniek, de typografie (als beeldelement) en uiteindelijk de lay-out of vormgeving.

Beelddenkers in de klas – tips en tricks om het artistiek leerproces van visueel denkende kinderen en volwassenen te stimuleren en te optimaliseren

Wat is beelddenken of visueel denken? Hoe herken ik kinderen of volwassenen die visueel denken? Hoe kan ik best met beelddenkers aan de slag in de klas of in het atelier? Na een grondige omkadering wat visueel denken inhoudt, bekijken we met concrete tips en trics hoe we het leerproces kunnen stimuleren en optimaliseren.

Traject: Kunst- en cultuurfilosofie

In 3 sessies leer je verschillende aspecten van kunst- en cultuurfilosofie.

Hoe zelf een kunstwerk fotograferen met eigen middelen?

Het optimaal fotograferen van een kunstwerk (beeld, dans muziekoptreden, woordkunstenaar, …) vraagt om technische kennis en vaardigheden maar ook om inzicht in en voeling met het in beeld te brengen kunstwerk.

Experimenteren met technieken voor leraren 1ste t.e.m. 3de graad

Experimenteren met – deels zelf ontworpen – materialen en technieken voor leraren 1ste t.e.m.3de graad BAK.

Omgaan met ADHD in je klas - methodiektraining

Na het krijgen van een basis over ADHD, kan het ook nuttig zijn om een praktische benadering te volgen.

In deze studiedag wordt gewerkt met casussen, breng dus je eigen voorbeelden mee. 

Omgaan met ADHD in je klas - basismodule

In deze vorming krijg je concrete tips om leerlingen met AD(H)D te begeleiden en te ondersteunen. 

Lesgeven aan leerlingen met ASS en autisme (Praktijk)

Deze sessie bouwt verder op de basismodule en is vooral praktijkgericht. We passen de leerstof uit de basismodule toe en houden casussen tegen het licht.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs