Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar info@ovsg.be

 

Teamgericht [DKO]

DKOTrix Via het DKO-vademecum, Edulex, Wetwijs, de website het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, de website van OVSG en OVSG-extranet worden hulpmiddelen aangereikt om efficiënter te leren zoeken naar de bestaande wetgeving rond het onderwijs. Lees meer
DKOTrax Vanuit het pilootproject Musi’X bieden we aan de academies volgend traject aan:  De vorming “samen musiceren in de lagere graad” ontstond vanuit de visie en expertise van het Musi’X pilootproject. In deze teamcursus gaan we met het academieteam gezamenlijk op zoek naar mogelijkheden om het samen musiceren vanaf het prille begin van de muziekopleiding een centrale plaats te geven. Lees meer
DKOTrix Organisatie, communicatie, evaluatie, inspiratie… Onze eigenheid, onze leerlingen, onze ouders, onze aanpak, ons overleg, onze goesting… Waar munten wij in uit? Wat is ons uithangbord en wat kan beter? Waar dromen we van? Waar liggen we wakker van? En hoe beginnen we er aan? Lees meer
DKOTrax Een leerplan omschrijft de leerdoelen en eindtermen die de leerlingen voor een bepaald vak moeten behalen. Het is een gegeven van de overheid. Op basis van een leerplan maken we leerlijnen en jaarplannen. Hierbij stellen we ons als team een aantal vragen: Wat willen we onze leerlingen leren? Wat zijn onze gemeenschappelijke doelen? Hoe kunnen we het traject dat de leerling moet afleggen logisch opbouwen in leerlijnen/leervelden? Welke stappen zetten we? Hoe komen we van een leerplan tot een werkbaar jaarplan? Wie maakt het? Hoe begin je er aan? Hoe bewaken we de samenhang tussen de verschillende vakken en leerjaren? < > Lees meer
Nieuw DKOTrix In deze workshop kan je zelf ervaren hoe een domeinoverschrijdend initiatie voor 6- en 7-jarige eruit ziet, voelt en hoort!  Lees meer
Nieuw DKOTrax Een Lerend Team (In)formele deskundigheidsbevordering in de academie Hoe kan je als leraar leren in en buiten de academie? Lees meer
Nieuw DKOTrix Iedereen heeft de mond vol van communicatie, we doen het allemaal, maar …   Doen we het goed? Gebeurt de communicatievoering met of zonder overleg? Is de communicatievoering op elkaar afgestemd? Zijn er duidelijke taakopdrachten, richtlijnen en/of aanwijzingen? …………. Lees meer
DKOTrix ICT (computer, tablets, smartphones, internet,…) hebben onze wereld ingrijpend veranderd. Maar hoe kan je een iPad, nieuwe media, internet, … inzetten in je klas en academie om te leren/onderwijzen, te creëren en te delen wat je heb gecreëerd. Lees meer
DKOTrax “Wat is nu eigenlijk een zorgleerling? Welke zorg bedoelen we? Wat is onze visie in onze     academie omtrent zorg? Hoe gaan we om met zorg? Kunnen wij voldoende kennis en   deskundigheid bieden aan onze leerkrachten? Stellen wij als leerkrachten een diagnose?   En nog vele andere vragen dwalen nu door onze hoofden….” Lees meer
Nieuw DKOTrax OVSG gaat samen met jullie op zoek naar passende manieren om leerlingen te evalueren. We begeleiden het team in zijn zoektocht naar mogelijkheden om het evalueren kwaliteitsvol inhoud te geven in de eigen schoolpraktijk. We doen dit stapsgewijs en vanuit de eigen context Lees meer

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs